17 nov. 2013

Digitala skollyftet

Det tog lite tid att fundera över vad jag skulle göra i det digitala skollyftet. 
Först fick jag fråga mig varför skall jag vara med? Hinner jag detta? Är det något för mig?

Självklart är detta något för mig. Jag behöver än mer omvärldsbevaka och lära mig mer i min roll som verksamhetsutvecklare IKT i förskola skola i Västra Göteborg.
Sen började jag fundera över vad jag skulle vilja lära mer om. Tittade runt lite bland bloggar och hittade flera frågor som intresserade mig. 
Då fick vi ett mail med en önskan om att vi i stadsdelen skulle ta ett gemensamt beslut att blockera sidor så att eleverna under skoltid inte skulle kunna använda sociala medier och vissa datorspelsajter.
Samtidigt visste jag att det pågick tråkigheter på ask.fm mellan elever i stadsdelen. 
Jag kände att jag visste alldeles för lite om var eleverna just nu befinner sig när de är på nätet.
Föräldrars oro, elevers utsatthet. Vad kan/ska/bör jag bidra med i mitt arbete?
Det är alltså det jag vill lära mer om i min medverkan i det Digitala skollyftet.
Alltså sociala medier, forum, sms-tjänster.... Var befinner sig eleverna just nu?
Skickat ut min fråga på Twitter och får se vart det leder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar